AdWords – Sponsrade länkar

Textannonser - Bildannonser - Shoppingannonser

AdWords – Sponsrade länkar 2017-11-07T16:59:19+00:00

Textannonser / Sponsrade länkar

Sponsrade länkar är annonsering via sökmotorer, i detta fall Google, och är de annonser som brukar dyka upp på de fyra första resultaten eller längst ner i sökresultatet när du gör en sökning på Google.

Genom att annonsera med sponsrade länkar via Google AdWords så kan du se till så att en specifik annons visas för en specifik sökning. Du når därmed dem som är intresserade av just dina tjänster eller produkter.

Med sponsrade länkar så handlar det inte om att leverera största möjliga trafik, utan om att leverera relevant trafik. Relevant trafik levereras bland annat genom att vi ser till så att enbart tänkbara kunder frestas av annonsen. Det krävs både kunskap, tid och erfarenhet för att sköta detta på bästa sätt.

Vi är certifierade Google Partners vilket innebär att vi uppfyller de höga krav som Google ställer på byråer som hanterar AdWords-kampanjer. Läs mer om Google Partner-programmet.

Betala bara när någon klickat på annonsen

Betalningsmodellen för sponsrade länkar kallas PPC – Pay Per Click. Detta innebär att du bara betalar när någon faktiskt klickat sig in på din hemsida via en annons. Det kostar med andra ord ingenting för att annonsen ska visas.

Priset per klick styrs av ett auktionsförfarande som i sin tur styr annonsens placering. Med relevanta sökord, välskriven annonstext och en specifik landningssida så kan vi öka kampanjens kvalitet, vilket i sin tur ger dig en bättre annonsplacering till en lägre klickkostnad.

Bildannonser

Med annonsering i Googles display-nätverk (GDN) har du möjlighet att nå många befintliga och potentiella kunder. Du kan välja vilka du vill inrikta dig på baserat på intressekategorier, ämnen, demografi, valda placeringar (hemsidor) och sökord.

I Googles display-nätverk kan du annonsera med bildannonser i olika storlekar – både statiska och rörliga. Vi hjälper er självklart med att ta fram annonser om ni skulle vilja det.

Välj mellan CPM- och CPC-budgivning

Beroende på vad du har för mål med annonseringen så kan du välja mellan två olika budgivningsmodeller:

CPM-budgivning för synlighet

Kostnad per tusen visningar, Google kallar detta för vCPM vilket innebär att du bara betalar för de gånger annonsen faktiskt visats för en användare. En annons betraktas som synlig när 50 % av den visas på skärmen under minst en sekund. CPM-budgivning är att föredra när ni vill att så många som möjligt ska se annonsen men inte nödvändigtvis behöver klicka sig in till er hemsida.

CPC-budgivning

Kostnad per klick. Ni betalar endast för de som faktiskt klickat på annonsen, oavsett hur många visningar den fått. CPC är att föredra om ni vill att personen som ser annonsen ska klicka sig vidare till er hemsida för att t.ex. genomföra ett köp eller kontakta er för offert.

Shoppingannonser / Produktannonser

Med hjälp av shoppingannonser kan du visa varor från din webbshop direkt i Google sök när en användare söker efter en produkt som du har i lager. Här arbetar vi inte med sökord utan med din befintliga produktdata. Produktdatan matchas sedan med de sökningar som görs så att endast den mest relevanta produkten visas.

Annonsens visas med en bild på produkten, produktnamn, pris och en länk till din webbplats.

Med hjälp av shoppingannonser når du personer som är nära ett köp och kan därmed påverka dem att köpa produkten från just dig.

Likt textannonser så betalar du endast när någon klickat på en av dina annonser.

Läs mer om Shopping-kampanjer.

Vad ingår?

Vi hjälper dig med allt som har med kampanjerna att göra, såsom framtagning av relevanta sökord/bildannonser, kampanjupplägg, optimering, analys och rapportering. Vid varje rapport (som kan fås enligt önskat tidsintervall) så får ni reda på hur kampanjen går, hur många visningar och klick sökorden/annonserna fått samt till vilken kostnad.

Det ingår även omvandlingsmätning, vilket hjälper er få en bättre bild av vilka sökord som faktiskt får besökarna att utföra en åtgärd som ni anser värdefull (till exempel beställa en vara, anmäla sig till ett nyhetsbrev etc) och till vilken kostnad.

För dig som vill veta mer om att jobba med en tredjepartsleverantör av sponsrade länkar kan läsa Googles Annonseringsguide: arbeta med tredjepartsföretag.